Аляксей Ляляўскі: "Беларускі тэатр у большай ступені - музей" / артыкул у "Вячэрнім Мінску"


Галоўны рэжысёр Беларускага дзяржаўнага тэатра лялек варта "ў руля" ужо больш за 20 гадоў. За гэты час было ўсялякае - і перамогі, і няўдачы. Адзінае, што застаецца нязменным, - гэта велізарны талент, натхненне, фантазія, якія суправаджаюць працы Аляксея Ляляўскага. Ён не проста адзін з самых цікавых і запатрабаваных як у нас, так і за мяжой рэжысёраў. Гэта вельмі інтэлігентны, разумны, адукаваны, духоўна багаты чалавек.

Сёння Аляксей Анатольевіч распавядае чытачам "Вячэрняга Мінска" аб сваіх першых працах, савецкай цэнзуры і аб сучасным тэатры.

Дарога "у лялькі"

- Аляксей Анатольевіч, як склалася, што вы звязалі сваё жыццё з тэатрам? Магчыма, на рашэнне паўплываў ваш бацька - вядомы рэжысёр-лялечнік?

- Гэта адбылося даволі выпадкова. Тата не вельмі хацеў, каб я працаваў у тэатры. Таму мяне аддалі ў фізіка-матэматычную школу, дзе я атрымліваў выдатныя адзнакі па профільных прадметах. А вось з гуманітарнымі, як, напрыклад, руская літаратура, былі праблемы. Калі настаўнік мяне выклікаў, я заўсёды "смажыў" тое, што меркаваў. Таму і атрымліваў то "пяць", то "два". Але калі прыйшоў час, тата прапанаваў мне паспрабаваць паступіць у наш тэатральны інстытут. Там раней пачыналіся ўступныя іспыты і была магчымасць "парэпетаваць". Я прайшоў па конкурсе. Тады тата сказаў: давай паспрабуем ў Ленінград у тэатральны паступіць. Паступіў. На акцёрскае. Але паколькі яшчэ са школы ў мяне засталася дзёрзкая звычка не згаджацца (а для акцёра гэта недапушчальна), пакінуў вучобу і вярнуўся ў Менск, пайшоў на філалогію ва ўніверсітэт. А праз год перайшоў у тэатральна-мастацкі інстытут на рэжысёрскае аддзяленне.

- Чаму выбар упаў менавіта на лялечны тэатр?

- Падштурхнула мяне да гэтага некалькі момантаў. Драматычны тэатр у той час быў, на мой погляд, вельмі сумным. Я ведаў некалькі добрых тэатраў у Маскве, Ленінградзе, усё астатняе было суцэльным балотам для мяне, і звязваць сваё жыццё з ім я баяўся. А аднойчы мне сустрэўся адзін добры чалавек, масквіч, рэжысёр, які спытаў: "Ты што, хочаш да 25-га (альбо да якога там па рахунку) з'езду партыі спектаклі рабіць? Ці да юбілею Леніна? Навошта табе гэта трэба? Лепш ідзі ў лялечны або музычны! "

- Першай вашай пастаноўкай быў "Салавей" Андэрсана?

- Так, гэта быў мой дыпломны спектакль. А паколькі ў той час моладзь прывячалі ў лялечным тэатры, мяне ўзялі на працу на год раней - на пасаду завліта. Згуляла сваю ролю і тое, што ў час летніх вакацый я часта хадзіў на рэпетыцыі, глядзеў. На апошнім курсе пачаў разумець, што такое лялечны тэатр, яго знакавую сістэму. І калі скончыў вучобу, вырашыў застацца ў гэтым тэатры.

- Як склаўся ваш лёс далей?

- Потым мяне адправілі ў Магілёў на павышэнне. Галоўным рэжысёрам Магілёўскага абласнога тэатра лялек. Гэта быў унікальны вопыт для мяне. Я стаў самым маладым кіраўніком тэатра - мне было тады 24 або 25 гадоў. І спазнаваў там усе складанасці сваёй прафесіі.

Аднойчы сутыкнуўся з неверагоднай сітуацыяй. У спектаклі "Дзед і Журавель" распавядаюць гісторыю два анёлы. Прыйшоў прадстаўнік аблвыканкама, паглядзеў на гэтую сцэну і кажа: "Трэба ім крылы адарваць". Я аслупянеў: "Каму, анёлам?" Ён адказвае: "Так, хай лепш сяляне распавядаюць ..." Я, вядома, абурыўся і паспрабаваў растлумачыць, што анёлам нельга крылы абрываць і гэтыя вобразы - частка народнай культуры. Адзінае суцяшэнне, што начальнік адзін раз прыходзіў, глядзеў, а потым можна было паціху вярнуць усё і гуляць так, як задумвалася...

Падчас працы ў Магілёве ў мяне з'явіўся вопыт тэатральных пастановак за мяжой, і калі мяне запрасілі галоўным рэжысёрам у Менск, я быў больш-менш гатовы. З тых часоў, з 1986 года, я працую ў нашым тэатры лялек.

Аб тэатральнай культуры і не толькі

- У чым змянілася ваша стаўленне да тэатра лялек праз усе гэтыя гады?

- Стаўленне да тэатру не змянілася. Што тычыцца розніцы ўспрымання, то яна ёсць. Калі я толькі прыйшоў у тэатр, усё было лёгка: і лаяцца з міністэрствам па нагоды пастаноўкі "Майстра і Маргарыты", і даказваць, што нашыя сябры з Славеніі зрабілі выдатны спектакль на менскай сцэне. Маладосць, трупа выдатная - толькі наперад!

Цяпер усё па-іншаму. Мяне крыху хвалюе, што ў сістэме адносін "грамадства - тэатр" сітуацыя не толькі не змянілася з савецкіх часоў - стала яшчэ горш. Раней людзі, нават не звязаныя з тэатрам, напрыклад настаўнікі ў школе, больш разумелі тэатр, імкнуліся яго зразумець. Дзеці, якія прыходзілі на спектакль, ужо былі падрыхтаваныя да гэтага. Зараз па шэрагу прычын эмацыйнае развіццё дзіцяці адсунутае на другі план. Усе піхаюць у галаву веды, звычку, натрэніраванасць. Для бацькоў галоўнае, каб дзіця пасля школы паступіў у ВНУ, уладкаваўся на працу ...

- На ваш погляд, сучаснае дзіця адрозніваецца ад дзіцяці, напрыклад, вашага дзяцінства?

- Сучаснае дзіця - з яго мабільным тэлефонам, кампутарам - нічым не адрозніваецца ад дзяцей таго часу. Я ганарыўся нейкай звычайнай маленькай машынкай, а яны ганарацца мабільнымі тэлефонамі. Для іх гэта такая ж цацка. Сённяшнія дзеці проста неразвітыя эмацыйна. Прывяду прыклад. Як-то падчас спектакля ў зале было вельмі шумна, я выходжу ў фае - сядзіць жанчына. Пытаюся: "Вы настаўніца?" Яна кажа: "Так". - "Чаму дзеці так шумяць?" - "Ай, не звяртайце ўвагі, яны ў першы раз у жыцці ў тэатр прыйшлі".

Калі я працаваў над пастаноўкай спектакля ў польскім горадзе Аполе, даведаўся, што за два тыдні настаўнікі пачынаюць размаўляць з дзецьмі аб спектаклі, які яны ўбачаць. А ў нас як гэта адбываецца? Што - ідзём у тэатр? Ну-ка сабраліся, надзелі кажушкі - і наперад. Прыходзяць, пытаюцца: "Гэта ў вас што?" - "Тэатр", - адказваем. - "Вось квіткі". - "Так квіткі ж у ТЮГ!" - "Так? А дзе ТЮГ ???"... Смешна? Смешна, калі б не было так сумна.

- Якія яшчэ праблемы сёння ў тэатра?

- Вялікая праблема ў тым, што многія бацькі лічаць сваіх дзяцей дастаткова развітымі эмацыйна і прыводзяць на спектакль малых, якія атрымліваюць глыбокую псіхалагічную траўму. Часам таты і мамы аб гэтым нават не здагадваюцца. А дзецям бывае не на жарт страшна: раптам згасае святло, дзесьці далёка, на сцэне, з'яўляюцца незразумелыя істоты... Прывяду прыклад. Нядаўна тэлефанавала адна мама, пыталася, як зрабіць хатні тэатр. "Навошта вам гэта? Да нас прыходзьце ", - кажу. - "Мы дзіця павялі ў тэатр, а ён спалохаўся, стаў на калені і сказаў:" Мамачка, ты ж увесь час казала, што мяне любіш, навошта ты мяне сюды прывяла? "Прычына ў тым, што дзіця прыйшоў у тэатр абсалютна непадрыхтаваным. Яго накармілі, нос выцерлі, а папярэдняй падрыхтоўкі не было.

І яшчэ праблема - хамскае стаўленне многіх людзей да жыцця. У нас цяпер можна стаць "свяцілам", нічога не зрабіўшы. Людзі гэта разумеюць і ставяцца да працы іншага чалавека наплявальніцкі. Вось і атрымліваецца: я за свой білет заплаціў - так давай, працуй, я на цябе пляваць хацеў. Прычым забываюць аб тым, што ёсць і духоўнае жыццё. Я часам пытаюся ў людзей: "Калі Мсціславу Растраповічу больш плаціць за канцэрт, ён ад гэтага што - ЛЕПШ гуляць стане? А калі мала - што, ён горш гуляць будзе? "Не. Бо гэта розныя рэчы - духоўнае і матэрыяльнае.

"Урэжце марш!!!"

- Вы згадалі пра спрэчкі з Міністэрствам культуры па нагодзе "Майстра і Маргарыты". Якія там былі рознагалоссі? І што ўяўляла сабой цэнзура тых часоў?

- Раней цэнзура была пісьменная. Не ўсе "лаялі" агулам, а шукалі моманты, якія не ладзілі. Казалі: "Калі ласка, ўхіліце вось гэта і гэта і гуляйце на здароўе". З нагоды аднаго эпізоду ў "Майстры і Маргарыце" мы доўга лаяліся. Там быў момант, калі пасля сеансу чорнай магіі ў вар'етэ ўсе разыходзяцца, Бегемот выскоквае да рампы і крычыць: "Сеанс скончаны! Маэстра! Урэжце марш!!! "Аркестр выконвае музыку і чуюцца словы:

Яго правасхадзіцельства

Любіў хатніх птушак

І браў пад заступніцтва

Добранькіх дзяўчын!

Дык вось мы, калі працавалі над спектаклем, доўга думалі, на якую музыку гэта можна праспяваць. І знайшлі. "Інтэрнацыянал". Геніяльна падыходзіць. Нам сказалі: "Нядобра, бо гэта гімн камуністычнай партыі". Праўда, партыя гэтая тады ўжо загіналіся, быў 1987 год. Але сказалі: забаронена. Тады мы сталі думаць, што ж рабіць? І прыдумалі: на наступным спектаклі было абвешчана, што ў сувязі з забаронай цэнзурай марш спаўняецца без тэксту і музыкі. Артысты проста разяўляе роты, артыкулявалі, як быццам бязгучна спявалі "Інтэрнацыянал". Усё гэта адбывалася пад бой барабана. Гэта зрабіла яшчэ больш дзікае ўражанне, так як у глядзельнай зале усё выдатна зразумелі. Тады ў міністэрстве нам сказалі: не, ужо лепш спявайце з музыкай і па Булгакаву.

Малыя і планавыя паказчыкі

- Калі б вы былі міністрам культуры, што б вы змянілі ў нашым лялечным тэатры?

- Па-першае, я ніколі не буду міністрам культуры. Я гэтага не хачу. Але калі б можна было параіць чалавека, у паўнамоцтвах якога гэта знаходзіцца, парэкамендаваў бы ўвесці абавязковую эстэтычную адукацыю, тэатральны лікбез для настаўнікаў, студэнтаў. Па-другое, стварыў бы праграмы, якія дапамагаюць маленькаму гледачу спазнаваць тэатр.

З нас пытаюцца, як з завода. Мы не можам згуляць спектакль для адной групы дзіцячага садка, аднаго класа ў школе, інакш мы зніжаем планавыя паказчыкі. Вось і атрымліваецца, што маленькае дзіця 4-5 гадоў практычна цалкам выцеснены з тэатра. У Еўропе даўно ўжо ёсць такія формы лялечных прадстаўленняў - для 10-15 чалавек. Для маленькіх дзетак, якім не здалёку - блізка - распавядаеш казку. Вось тады іх можна прывучыць да тэатра.

Свой сярод іншых?

- Якое месца займае беларускі тэатр лялек у свеце?

- Я паглядзеў, што запрашаюць у апошнія гады на фестывалі. Гэта альбо нешта цалкам традыцыйнае аўтэнтычнае (як, напрыклад, в'етнамскі тэатр на вадзе), альбо вельмі сучаснае, незвычайнае.

На жаль, наш тэатр у большай ступені - музей. Часам яго вельмі цяжка ўспрымаць як тэатр XXI стагоддзя. Калі мы працавалі над стварэннем нашага сайта, падбіралі фатаграфіі спектакляў розных гадоў. Выявілася абсалютна абсурдная сітуацыя: у якія гады быў спектакль, напрыклад, з гэтымі лялькамі? Незразумела. Ён быў у якім - у 1968, 1974 ці 1932? А хто яго ведае! Але нешта ВЕЛЬМІ Дапатопнае! З іншага боку, ёсць лялькі са спектакля нейкіх 60-х, якія, калі б з'явіліся зараз на сцэне, усе сказалі б: "Сапраўдны авангард! Як сучасна! "

- І ўсё ж многія спектаклі Беларускага дзяржаўнага тэатра лялек часта запрашаюць на фестывалі. Якія гэта пастаноўкі?

- Самая вялікая колькасць фестываляў на рахунку ў "Адвечнай песнi" Купалы. Ён разлічаны на камерную сцэну, у нас яго складана паказаць. Шмат ездзілі "Ганнеле" Гауптмана, "Дзед і Журавель", "Чайка".

У асноўным зараз запрашаюць да працы вельмі маладыя і эксперыментальныя. Напрыклад, са спектаклем Святланы Бень "Цуд Святога Антонія" былі ва Ўроцлаве, у Берліне. Ездзіць "Дзень нараджэння" Яўгена Карняга. На жаль, у нас цяпер няма магчымасці гэта паказваць - патрэбна спецыяльная сцэна, таму такіх назваў няма ў афішы. Гэта і крыўдна. Атрымліваецца, мы займаем годнае месца ў еўрапейскім тэатральным працэсе дзякуючы тым спектаклям, якія тут не можам паказаць або паказваем абмежаваную колькасць разоў.

Таццяна Каралёва
Фота з архіва тэатра

1 каменты:

Анонимный комментирует...

может быть